Available Only in CZech

Multikulturalismus ve Velké Británii

Census 92: Etnické menšiny: GB 5,5 %, Anglie- 6,2%, oblasti Greater London 20%, West Midlands 15%, města Brent 45%, Newham 43%

Klasifikace ( Mason):

Black: Black-Caribbean (West Indies)

Black-African

Black-Other

South Asian: Indian

Pakistani

Bangladeshi

Chinese and others: Chinese

Other-Asia

Other-other

Census nezachytí: Problematické sk.: Cypriots, Kurds, Vietnamese – Chinese; dále urban population, age and gender structures and changes

1992 Keneth Clark, Home Secretary: " I am sure that barriers remain to full opportunity for people from ethnic minorities and to fully integrated societies. The most obnoxious barrier is racial discrimination".

1999 – Steven Lawrence Case (uznán institucionální rasismus-metro police) viz zprava Jana Jařaba

Diskriminující jsou dle mnohých autorů zejména imigrační zákony. První byl z. v r. 1905 aby zabránil vstupu prchajícím Židům z vých. Evr. (pogromy)

1948 British Nationality Act : statut občana UK a kolonií- volný vstup do UK

53 Aliens Order zavedl restrikce pro imigranty zavedením pracovního povolení, 62,68 Commonwealth Immigrant Acts omezily vstup držitelům Uk pasu z Asie a Východní Afriky, 71 Immigration Act omezení, 1981 British Nationality Act - zpřísnění omezení

1988 Immigration Act zrušil " záruky" poskytované dlouhodobě usazeným občanům Commonwealthu atp.

Většina imigrantů nejsou Black ale Whites. 709 tis z Irska, dále 23 tis z EU ve srovnání s pouze 14 tis. Imigr. Z Indie, Sri Lanky a Bangladéše.

Každoročně z GB více lidí emigruje (35 tis) než imigruje (Twitchin 1990) viz Thatcher: "strach, že Británie bude zaplavena cizími kulturami" (swamped) - mýtus

Příčiny multikulturalismu v GB: " We are here because you were there" citace obyvatele Sri Lanky (Sivanandan 1983). Důsledky kolonialismu, př. Provincie Bengal patřila k nejbohatším státům světa, když se stala součástí Britského imperia. Drahokamy, koření, textilie, obrazy, slonová kost a nerostné bohatství putovalo do GB - nyní je Bangladéš jedním z deseti nejchudších států světa.

Cejlon byl znám jako sýpka světa ale Angličané a Skoti mohli pěstovat obilí v jiných zemích. Protože museli redukovat dovoz čaje z Číny (kde měli problémy kvůli aktivnímu obchodu s opiem, začali jej pěstovat na Cejlonu. Dnes musí Sri Lanka dovážet veškeré obilí a rýži. Tamilové pracující na čajových plantážích žijí v nesmírné chudobě /starvation). Příčinou imigrace jsou zejména ekonomické podmínky (viz Ženevská dohoda 51 jež neuznává ekonomické důvody, jen politické)

Antidiskriminační zákony v GB: definice

Negativní diskriminace nastává když je znevýhodňována osoba či skupina osob oproti jiné osobě či skupině v podobné situaci na základě gender, "rasy", handikapu, náboženství či věku. Definice je založena na výsledku, odkazuje na jednání, ne myšlení.

Jedinec může podat stížnost, že byl diskriminován pokud je schopen dokázat, že byl znevýhodněn. Znevýhodnění kvůli barvě pleti - nepřijat do zaměstnání, či kvůli pohlaví (povýšení) bez ohledu na schopnosti. Pokud jedinec vykazuje nižší schopnosti k výkonu profese než jiný, je spravedlivé a zákonné vybrat kandidáta nejschopnějšího.

Přímá diskr. Bytová politika, zaměstnání, další služby, inzeráty, proti irské vtipy. Důkazy bývají složité, osobní urážky.

Nepřímá, např. firma vyžaduje, aby všechny ženy nosily sukně některé asijské ženy by nemohli přijmout toto zaměstnání, neboť nemohou ukazovat nohy z důvodů náboženských, kulturních. Kandidát na místo musí být ve věku 25& - 35 let diskriminuje ženy, které se v daném věku často starají o děti.

Zákon o povinném nošení helmy pro motocyklisty diskriminoval Sikhy, jež buď museli přestat jezdit na motorkách nebo sundat turbany (Motocycle Crash Helmet Religiuos Exemption act 76)

Neformální pravidla - budovy nedostupné fyzicky handikapovaným. Pokud může být dokázáno, že pravidla či podmínky jsou zcela nezbytné pro výkon dané profese, pak i když nepřímo diskriminují, mohou bát posouzeny jako fair oprávněné, spravedlivé a lawful.

Viktimizace nastává když je znevýhodněna osoba, protože si stěžovala či chystá se stěžovat si, že byla diskriminovaná. Např. Žena si stěžuje na sexualní obtěžovaní a je na základě toho propuštěna. Viktimizace mívá různé formy, např. zvýšit množství práce, jež jedinec musí udělat, přeložení či nepovýšení.

KOMPARACE: Definice rasové diskriminace (mezinárodní úmluva OSN o odstranění všech forem rasové diskriminace č. 95/74 Sb. Právně silnější než zákony): jakékoli rozlišování, vylučování, omezování nebo znevýhodňování založené na rase, barvě pleti nebo na národnostním či etnickém původu, jehož cílem nebo následkem je znemožnění nebo omezení uznání, užívání nebo uskutečňování lidských práv a základních svobod na základě rovnosti v politické, hospodářské, sociální kulturní či kterékoli jiné oblasti veřejného života. Za rasovou diskriminaci nejsou považována zvláštní opatření, učiněná výhradně pro zajištění přiměřeného rozvoje některých rasových nebo etnických skupin nebo jednotlivců, kteří potřebují takovou ochranu, jež může být nezbytná k tomu, aby jim zabezpečila rovné užívání nebo výkon lidských práv a svobod, pokud ovšem tato opatření nevedou k zachování rozdílných práv pro různé rasové skupiny a pokud nezůstanou v platnosti podosažení cílů, pro které byla přijata

1976 Race Relation Act

Diskriminace jako znevýhodňování jiné osoby za rasových důvodů. Rassové důvody se vztahují k rase, barvě pokožky, národnosti a etnickému původu dané osoby. D přímá, nepřímá a viktimizace.

1975/86 Sex Discrimination Act

znevýhodňování osoby z důvodů jejího, jeho pohlaví (ne sexuální orientace) či stavu (vdaná, ženatý) . Přímá, nepřímá, viktimizace.

Oba zákony se vztahují na tyto oblasti: Bydlení, zaměstnání, vzdělávání, odbory, školení, poskytování zboží, služeb a prostranství veřejnosti, pokud se na dané zaměstnání či službu nevztahuje vyjímka. Výjimky je možné zjistit u Komise pro rasovou rovnost a u Komise pro rovné příležitosti.

Oba zákony postihují: Nátlak na osobu či instruování osoby, aby činila diskriminaci vůči druhé osobě

atd.

Oba zákony postihují:

Diskriminace v poskytování zboží a služeb veřejnosti (transport, vzdělání, zábava, rekreace, občerstvení, bankovnictví, pojišťovnictví, půjčky, úvěr, finance)

Při řešení případů diskriminace není přihlíženo ke skutečnosti, když se obžalovaný obhajuje ve smyslu "Já jsem nechtěl diskriminovat", Já jsem jen žertoval", Udělal jsem to omylem".

 

The Equal Pay Act 1970

The Rehabilitation of Offenders Act 1974 (diskriminace osob, jež si odpykali trest - who have a conviction which is SPENT). Zaměstnavatel s nimi musí jednat, jako kdyby nikdy nic nespáchali.

The Disabled persons (Employment) Act 1944/58

Kvóty: zaměstnává li podnik více než 20 pracovníků, pak 3% pracovních sil mají být postižení --- až do prosince 96……

The Disability Discrimination Act 1995

Zaměstnání, bydlení, vzdělávání, poskytování služeb (přímá, nepřímá, viktimizace)

 

Závaznost evropské legislativy v UK:

The Equal Treatment Directive- členské státy Římské dohody

gender- stejné zacházení a přístup k zaměstnání, pracovním podmínkám a sociálnímu zabezpečení

koncepční rámec:

Od postojů ke strukturální diskriminaci

Různé úrovně diskriminace na základě rasy//gender (Cole 1989)

Osobní (záměrná i nevědomá): urážky, vtipy, negativní stereotypy, fyzické útoky // Rady co si mají dívky zvolit a co ne (studovat matematiku), ochranářské chování, sexuální obtěžování, strach ze zženštilosti, nižší či odlišná očekávání

Kulturní (často vyjadřována projevy osobní diskriminace): sdílené negativní stereotypy, jednostranný nebo zaujaty popis/zobrazení v materiálech, eurocentrické vědní a umělecké hodnoty, ignorování "cizích" jazyků//

Jednostranné zobracování v materiálech /ženy v domácnosti, v plavkách), mužské modely disciplíny, mužský jazyk o ženách (sociolog, výzkumný pracovník)

Institucionální: vyžadování křesťanských jmen na dokumentech, neuznání kvalifikace, neschopnost poskytnout dietní stravu, dostupné informace pouze v angličtině//

Segregace v seznamech docházky a ve frontách na obědy, struktura zaměstnanců, struktury voleb (daný sport si mohou zvolit jen chlapci)

Strukturální: rezidenční zóny (děti z chudých či etnických čtvrtí musí chodit do školy v této čtvrti), poskytování informací pro imigrační výzkum)/ zaměstnávání mužů ve vyšších funkcích (ředitelé škol, primáři tj i v silně feminizovaných profesích), prezentace v médiích atp.

 

Oblast školství

G. Klein: Education Towards Race Equality, Cassell,1993

50.- 60. léta : odlišnost jako deficit, asimilační model, kompenzační programy

poč. 70.let - pol. 80. let : kulturní pluralismus, výchova k toleranci a harmonii, oslava diversity - kuchyň, kultura

od poč. 80. Let: model rovnosti příležitostí/práv; antidiskriminace; výchova pro demokracii

Školní neúspěšnost

Neúspěšnost dětí z etnických minorit je předmětem mnoha výzkumů. Odborníci se liší v názorech na příčiny a na prostředky jak neúspěšnost odstranit. Současná společnost diskriminuje dvojím způsobem

Předpojatost v hodnocení: rovná příležitost ukázat talent (kulturně předpojaté testy)

Předpojatost v důsledku odlišného přístupu a strukturálních faktorů : šance získat talent (omezený přístup ke vzdělání)

MCE se tedy musí zaměřit na odstranění této nerovnosti šancí získat a ukázat talent….

Známá studie o IQ v USA v r. 1921 - ze všech imigrantů dostávali Židé nejvíce potvrzení o mentálním defektu. Zároveň počet židovských nositelů Nobelovy ceny výrazně převyšuje ostatní.

Debata o IQ: Gaussova křivka. Nicméně je nutné připomenout, že běžný názor (selský rozum) jež trvá na tom, že minority jsou mentálně méněcenní vůči bílým, stále ještě převládá v některých konzervativních výkladech rasové nerovnosti ve školství.

Příčina a následek

Učitelé hodnotí černé, zejména afrokaribské žáky jinak, než žáky bílé a při známkování ne vždy vycházejí ze schopností či výkonu, ale ze sociálních faktorů - viz výzkum

Očekávání učitele (Rist 1970): vybrána náhodná skupina žáků jež byli označeni jako vynímečně chytří. Učitelé je povzbuzovali a brzy dosáhli lepších výsledků než jejich spolužáci (Pygmalion efekt)

Výzkum se zpočátku zabýval pouze žáky z etnických a jazykových minorit a ne rasismem ve školách a ve společnosti. Psycholingvistický výzkum měl přímý pozitivní vliv na bilingvní dětí a ukončil přístupy, jež potlačovaly mateřský jazyk při výuce angličtiny a jež měly mnohdy negativní dopad na kognitivní rozvoj dětí. Jazykové projekty a bilingvní metody poskytly důkazy výhodnosti a prospěšnosti udržení mateřského jazyka.

Výzkum kulturní diversity byl méně přínosný pro sledované skupiny, neboť byl spojen se školní neúspěšností - vysvětlovanou "nedostatky" žáků. Rasistický model genetické podřazenosti byl nahrazen sociálně patologickým modelem. Vládní zpráva lorda Swanna (1985) sice uznala, že rasismus je jednou z významných příčin školní neúspěšnosti, ale jen deklarativně, bez praktického dopadu. (Vládní výbor pro šetření "Edukace dětí z etnických minorit".)

Poprvé byl rasismus oficiálně uznán jako významný faktor určující výkonnost ve školách v r. 1981 - průběžná vládní zpráva (Rampton, 81).

Rampton identifikoval záměrný a nezáměrný rasismus na straně učitelů a kriticky se vyjádřil k některým učebním pomůckám a ke některým aspektům kurikula. Tento rasismus měl být odstraněn multikulturní výchovou.

Konečná vládní zpráva (Swann, 1985) byla však ovlivněna politickými zájmy vládnoucí pravicové vlády a postrádala doporučení změn.

Zpráva měla však velký význam pro další vzdělávání učitelů a vládní peníze přinesly koncept multikulturní výchovy do předtím netknutých "bílých" oblastí.

Velký význam měl vládou financovaný výzkum, jež se poprvé zaměřil na poskytovatele vzdělávání a ne na recipienty - zpráva Egglestona (1986) a tzv. Burnage Report (1990) jejímž východiskem byla rasově motivovaná vražda v multietnické škole v r. 1986.