Seminární
práce na přednášku Menšiny, veřejná politika a sociální praxe
Rasová
diskriminace ve školství v České republice
ZS 2001/2002
Vypracovala:
Petra Drahoňovská, VSP I., FSV UK
Abstrakt
Obsah
Abstrakt
Úvod
Definování pojmů
Multikulturalita v České republice
Vzdělávací proces
Závěr
Použitá literatura
Úvod
Téma
diskriminace, intolerance a projevů rasismu v českém školství jsem si
zvolila, protože své práce zaměřuji na oblasti vzdělávací politiky a také
proto, že v mém okolí je mnoho lidí, kteří se učitelství přímo věnují
nebo ho studují a mohli mi tedy potvrdit/vyvrátit některé informace, které
jsem k tomuto tématu získala.
Definování
pojmů
Samotný
pokus definovat tyto pojmy není jednoznačně hodnotitelný. Definice se liší
podle oborů (jinak definuje právník, jinak sociolog, jinak filosof, jinak
historik…), podle doby, ve které byla definice vytvořena,…ale i podle
osobních názorů a postojů tvůrců definic a teoretiků v této
oblasti. Laikovi by se mohlo zdát, že jde o „slovíčkaření“ a ztrátu
času teoretizováním. Ale ukazuje se, že tato činnost je nutná pro
systematickou a ucelenější praxi.
Uvažování o této problematice je intenzivnější až v posledních několika
desítkách letech a již za tuto poměrně krátkou dobu došlo k velkému
posunu při definování a ujasňování si terminologie. Já použiji v této
práci většinu definic z podkladů k předmětu Menšiny a politika
rovných příležitostí, který se přednáší na Fakultě sociálních věd
University Karlovy, protože jde o definice novější, které sledují zahraniční
trendy. Je také nutné poznamenat, že problém je také překládání
terminologie do jiných jazyků. V jednom může mít určitý pojem
negativní konotace a v jiném jazyce je spíše neutrální…atd.
-
do konce šedesátých let definovala většina slovníků a učebnic rasismus
jako doktrínu, dogma, ideologii nebo souhrn názorů, kde podstatou je, že
rasa determinuje kulturu, z čehož pak byla odvozována rasová nadřazenost
[Velký sociologický slovník]
-
od šedesátých let se do této definice zahrnují nejen názory, ale také
postoje a chování a další faktory, které produkují rasovou diskriminaci
– aktivní realizaci rasismu nazýváme rasovou diskriminací (=racialismus)
[přednášky]
Diskriminace
– přímá diskriminace je, pokud je s jednou
osobou zacházeno méně příznivě než je, bylo nebo by bylo zacházeno s jinou
osobou ve srovnatelné situaci z důvodů
rasového nebo etnického původu; nepřímá diskriminace jsou zdánlivě neutrální
ustanovení, kritéria nebo postup, který určitým způsobem znevýhodnil
osoby určitého rasového nebo etnického původu v porovnání s jinými
osobami (není-li dané ustanovení objektivně opodstatněno legitimním cílem)
[směrnice Evropské komise 2000/43/EC o rovném zacházení
s osobami bez ohledu na rasový
nebo etnický původ – toto je závazné i pro Českou republiku]
-jde také o jeden z produktů
rasismu
[T.Šišková 14]
Xenofobie
-
strach z toho, kdo přichází z ciziny, z cizího prostředí,
mimo vlastní sociální útvar; je spojena se silným heterostereotypem/autostereotypem
[T.Šišková 12]
Intolerance
-
nesnášenlivý postoj, neschopnost či neochota respektovat cizí předsvědčení,
názory, chování, kulturu, náboženství, morálku, estetiku či dokonce
fyzickou odlišnost; intolerance může být pasivní, což je samo o sobě pro
společnost škodlivé, nebo může předcházet do aktivních projevů, které
jsou již extremismem; i pokud jsou ale intolerantní postoje zastávány pasivně,
jsou extremismem v latentní podobě a lze je pojímat jako kriminogenní
faktor
[interní
materiály centra Arx, bez udání autora a názvu textu]
Multikulturalismus
- tj.liberální asimilacionismus znamená rozvíjení
svébytnosti kulturní skupiny za podmínky respektování ústavních práv a
svobod neohrožujících demokratické normy; jde o odlišnou etnicko kulturní
identitu, avšak identita občansko politická je společná tj. jde o uchování
odlišnosti při spolupráci; multikulturalismus předpokládá možnost svobodné
volby kulturní příležitosti
[přednášky-Parrillo]
Menšinová skupina
– skupina diskriminovaná, znevýhodňovaná a členové
této skupiny jsou si této situace vědomi; definování nelze provádět podle
kvantity, ale podle kvality, důsledků toho, že patří k této skupině
(synonymum, které se používá i v češtině a pochází z angličtiny
„minority“ má hlavně v anglosaských zemích negativní konotace,
znamená něco podřadného a je tendence nahradit jeho používání pojmem „comunity“,
což by byl problém převést do češtiny, kde by podle mého názoru měl
tento pojem více negativní nádech než pojem minority; jsou však také námitky,
že pojem menšina je zavádějící právě proto, že zdůrazňuje prvek
kvantity namísto kvality a je navrhován pojem podřízená vs. dominantní
skupina; já však budu používat v tomto textu pojem menšina, protože
se mě zdá hodnotově méně zabarvený a v literatuře, ze které čerpám
je zatím používaný jako zavedenější, oficiálnější)
[přednášky]
Multikulturalita
v České republice
Po
listopadové revoluci v roce 1989 padla „železná opona“ a hranice našeho
státu se otevřely. To s sebou neslo zjevné výhody možnosti vycestovat
bez problémů do zahraničí, ale přineslo to i,
pro naši republiku novou, morální a právní povinnost postarat se o
uprchlíky a lidi žádající v naší zemi o azyl. Na povrch ale
vyplavaly i problémy staré, které nebyly záměrně na veřejnosti do té
doby ventilovány.
Vlivem
poválečné politiky Československa byla naše země až extrémně národnostně
jednotná. Ve větších universitních městech bylo možné vidět občas
studenty, kteří se odlišovali barvou pleti, ale šlo spíše o raritu a tito
studenti se svým chováním příliš nelišili od ostatních. O něco viditelnější,
nebo spíše širší bylo téma, které se týkalo našich rómských spoluobčanů.
Náš socialistický stát sice hlásal rovnost, ale v praxi šlo často o
diskriminaci (nejen rasovou ale i náboženskou), která se však veřejně příliš
neřešila, protože by to narušovalo představu o ideálním soužití občanů
v socialistické republice.
Po
roce 1989 se všechny zamlčované problémy více zviditelňují (je možné je
veřejně diskutovat a větší prostor se těmto tématům věnuje také v médiích)
a navíc se umocnily vlivem několika emigračních vln. Uprchlíci směřovali/směřují
buď přímo do naší země, nebo jsme „přestupní
stanice“ a křižovatka, přes kterou přecházejí lidé dále na západ.
Bylo nutné začít se problematikou menšin zabývat nejen na úrovni např.
charitativních a neziskových
organizací, které se touto problematikou zabývají, ale také, a to hlavně,
začít se touto otázkou zabývat na vyšší politické úrovni. Bylo nutné
vytvořit nové zákony a upravit staré. Tento proces je však zdlouhavý a
dodnes není přijatelně dořešen.
K velkému
posunu však také došlo ve společnosti, v jejím vnímání cizinců,
menšin…v jejích postojích a jednání. S přibývajícím počtem různých
menšin se zvýšil i počet konfliktů mezi nimi a většinovou společností.
To však bylo dáno nejen faktorem kvantity, ale i možnosti toto veřejně
projednávat, diskutovat (tím došlo ke zviditelnění). Také se v policejních
a soudních statistikách začínají
sledovat zvlášť trestné činy rasově motivované. To se také odrazilo na
celkovém vnímání a chování společnosti k ostatním, kteří z ní
nějak vybočují. Lidé často tvrdili, že nejsou rasisticky smýšlející.
Často to však byla pouze slova člověka, který žil po léta izolován od světa
ve společnosti, která jakékoli vybočení z průměru trestala. Když se
tento průměrný český člověk dostal do prvního konfliktu či někdy pouze
kontaktu s někým odlišným, začal se chovat často jako rasista. Všem
jsou jistě známy petice občanů, kteří si nepřejí mít ve své vesnici či
městě utečenecký tábor. Je to typický projev xenofobie, strachu z cizího,
kdy ještě ani konflikt nevznikl a lidé již protestují. Často tyto názory
pramení z pouhé neznalosti občanů, ale přesto jsou velmi nebezpečné.
Taková atmosféra pak nahrává vzniku a rozvíjení činnosti extremistických
skupin (u nás patří mezi nejznámější některé ultrapravicové odnože
hnutí skinů, kteří otevřeně hlásají rasistická hesla a vybízejí k agresi
vůči občanům jiné než bílé pleti, jiných než křesťanských náboženství
a okrajovým částem bílé populace). Jejich činnost byla poměrně intenzivní
v polovině devadesátých let, kdy vzrostl i počet rasově motivovaných
útoků (převážně skini proti rómské populaci). Opět však nelze
opomenout fakt, že rasově motivované trestné činy začínají být teprve v této
době evidovány jako zvláštní kategorie, a proto nelze jednoznačně tvrdit,
že se počet těchto činů opravdu tak radikálně zvýšil. Možné jsou i
alternativy, kdy rasově motivované trestné činy byly v dané oblasti evidovány již dříve, ale nebyly vykazovány zvlášť od
ostatních trestných činů. Teprve po několika alarmujících případech,
které končily často smrtí, se vláda začala problematikou intenzivněji zabývat
a zpřísnila tresty za rasově motivované případy. V praxi je ale rasově
motivovaný trestný čin těžko dokazatelný, či někdy dokonce soudci přehlížený.
Ovšem je pravda, že vetší medializací problematiky diskriminace a rasismu
se činnost extremistických skupin zmenšila. Mnoho hnutí se stáhlo do
ilegality. Bylo by ovšem mylné se domnívat, že jejich činnost zmizí.
Terčem
mobilizace nových členů či sympatizantů jsou většinou mladí, „náctiletí“
jedinci, většinou učňovská mládež (není to sice pravidlo, ale např.
gymnazisté více inklinují k levicovým hnutím např. k punks či
anarchistům). V tomto období dospívání jsou snadno ovlivnitelní a
hledají vzory pro své chování. Proto si myslím, že právě v tomto
období se ukáže, jakou měli tito mladí lidé výchovu. Jde o vliv rodičů
a prostředí, kde žijí, a o výchovu ve škole.
Vzdělávací
proces
Jak
již bylo výše uvedeno, život ve školních lavicích nám pomáhá spoluutvářet
naše postoje, hodnoty a chování v budoucím životě. Výchova je důležitá
součást prevence proti intolerantním až rasistickým myšlenkám ve společnosti.
Jsou samozřejmě děti, jejichž rodiče mají jasně vyhraněný názor na menšiny
(ať kladný či záporný) a před dítětem ho presentují a dítě ho přijme
za svůj, zvláště je-li podložen osobní zkušeností. Ale jsou děti (myslím,
že v dnešní době je jich většina), se kterými se rodiče o těchto věcech
nebaví a názor dítěte je nevyhraněný. Zde je jistě důležité, jak
pedagog na dítě zapůsobí a zda je schopen pozitivně ovlivnit jeho myšlení.
Jan Průcha ve své knize Multikulturní výchova dává důraz na výběr vhodných
učebnic (vlastivědy, občanské výchovy, dějepisu), kterých je v dnešní
době velký výběr, ale ne všechny dosahují potřebných kvalit, a kdy by
pedagog měl brát v úvahu, zda učenice výchovu k toleranci a
multikulturalitě obsahují a jak ji popisují. K tomu je samozřejmě nutné,
aby pedagog byl o této problematice dostatečně informován. Myslím, že se
to dost podceňuje. Hlavně to, že se nemůže vystačit v pedagogické
praxi s definicí rasismu, která je navíc třeba dvacet let stará. Zde
je důležitá funkce celoživotního vzdělávání a průběžného doplňování
současných poznatků. Současná starší generace učitelů se asi s obtížemi
donutí učit jinak, ale důležité je, aby si nové poznatky odnášeli už
absolventi pedagogických fakult. Jak jsem se informovala od studentů těchto
fakult, tak se problému diskriminace a intolerance příliš místa nevěnuje.
Téma je spíše zmiňováno okrajově. Já myslím, že toto je dost podstatná
chyba. Pokud chceme rozvíjet prevenci proti rasismu a diskriminaci, je nutné
začít u změn ve vzdělávání, a to nejprve na pedagogických fakultách,
kde by měly být kurzy podobné jako jsou například na Fakultě sociálních
věd University Karlovy. První vlaštovky v odborné literatuře na toto téma
jsou v literatuře uvedené publikace Šiškové a Průchy. Obě jsou poměrně
nové (1998 a 2001), což stále dokazuje minulé podceňování vzdělávacího
a výchovného procesu při řešení tohoto problému. Šišková rozebírá
problematiku nejprve teoreticky a pak navrhuje i způsoby metodiky práce s mládeží
a modelové situace k procvičování. Průcha se zaměřuje hlavně na
teorii a výzkum v této oblasti a doplňuje to občas příklady z praxe.
Některými odborníky je však tato kniha kritizována pro zastaralé uvažování
o rasách. Ovšem například důraz vzdělání pedagogů a výběr vhodné
odborné literatury a učebnic tohoto zaměření je neoddiskutovatelný.
Problematika
rómských dětí v českém vzdělávacím systému
Naše
země je neustále oprávněně kritizována za diskriminační a rasistické
chování. Jedním z těchto důvodů, který je do očí bijící je, že
většina rómských dětí je umísťována do zvláštních škol, které jsou
původně určeny pro mentálně zaostalejší děti, ale dnes by se dalo říci,
že většinu jejich žáků tvoří Rómové. Proč tomu tak je? Jistě není
možné, že by tolik rómských dětí bylo hloupějších a zaostalejších,
jak se domnívá velká část naší populace, bohužel i z řad pedagogů.
Je to dáno zcela jinou výchovou a fungováním rómské domácnosti. V ní
žije velká rodina, široké příbuzenstvo s pevnou hierarchizací. Už
od narození je přístup k dítěti jiný než u nás. Je kladen větší
důraz na fyzický kontakt, než na mluvení a vysvětlování. Proto rómské děti
začínají mluvit většinou později, což však není dáno nějakou
zaostalostí, ale spíše důrazem na mimoverbální vyjadřování (mimika,
gesta, empatie…). To je pak problémem ve chvíli, kdy učitel/ka mluví monotónně
a nevýrazně a dítě se začne brzy nudit a „pouhou“ řeč nevnímá. Dítě
je také od počátku bráno jako rovnocenný partner, který se klidně může
přidat do diskuse dospělých a není umlčováno. To je pak ve škole pro něj
handicap, protože se dítě cítí dotčené např. umlčením učitelky, že
je drzé skákat dospělým do řeči. Velkým problémem také bývá vypracovávání
domácích úkolů, které má dokázat, že žák se pilně a svědomitě připravuje
do školy. U Rómů je celkově jiný pohled na psanou kulturu. Jejich dějiny
jimi samotnými zapisovány nikdy nebyly, stejně tak jejich folklór: písně básně,
pohádky…Někteří Rómové se o to i někdy pokusili, ale často sklidili
kritiku až vyobcování od svých vlastních lidí. Pro Rómy je důležitější
mluvené slovo než psané. Těžko se jim pak vysvětluje důležitost domácího
úkolu. Navíc při velkém počtu členů domácností je často nemožné, aby
dítě mělo vlastní pokoj nebo alespoň stůl, kde by se mohlo do školy připravovat.
Problém je také to, že Rómové nevidí vzdělávání v našem vzdělávacím
systému, který prosazuje Nerómská většina,
jako něco důležitého. Často je to také proto, že přestože vzdělání
získali, tak práci adekvátní svému vzdělání pro svou barvu pleti stejně
nedostali. Tak se roztáčí nebezpečná spirála. Je pak otázkou zda politika
pozitivní diskriminace pak opravdu nemá opodstatnění. Nemůžeme srovnat výsledky
dítěte, se kterým úkol dělá starostlivý rodič, který z potomka
chce mít doktora, nebo zda dítě, přestože stejně chytré, dělá úkol na
kolenu v místnosti s dalšími deseti lidmi, kteří jeho činnost
nepovažují za důležitou…Ale zdá se, že je mnoho Rómů, kteří tuto
politiku radikálně zamítají a vidí ji jako neopodstatněnou protekci,
kterou by jim pak později mohl někdo navíc vyčítat. Jak je vidět, tak i
mezi odborníky na tuto problematiku (mezi Rómy i Nerómy) vládnou neustále
spory o to co je nejlepší řešení a jak změnit postoj Rómů ke škole a
naopak postoj pedagogů k menšinám. Zde se pak na problém menšin
nabalují i další obecně známé problémy našeho školství jako např.
velký počet žáků ve třídě, kde je problém i pro zdatného pedagoga věnovat
se i těm, kteří zaostávají ve zvládnutí osnov, natož pak, aby hledal příčiny
tohoto zaostávání. Například v Německu mě zaujalo, že kantor má k ruce
pomocníka, který řeší právě technické problémy ve třídě a učitel se
pak může plněji věnovat pouze výuce. Ale to je v našich poměrech
podfinancovaného školství asi zatím dost nereálné. Je ale pravda, že se
objevují snahy o zavádění rómských odborně vyškolených pomocníků a
asistentů (v budoucnosti i učitelů a jiného odborného personálu), kteří
se ve třídě věnují právě svým malým Rómským spoluobčanům. Nejde však
zatím o jev rozšířený a i o výkonu této funkce se stále diskutuje.
Část této práce chci věnovat šikanování ve škole.
Domnívám se, že lze najít společné (samozřejmě i rozdílné) prvky u šikany
a rasové diskriminace mezi spolužáky. O šikaně se na pedagogických školách
učí, je o ní vypracováno mnoho odborných publikací, o její prevenci,
rozpoznání ve třídě, řešení již vzniklého konfliktu atd. Naopak o
rasové diskriminaci se toho budoucí pedagogové ve školách (snad jen zatím)
mnoho nedozví. Pokud ano, tak spíše povrchně, v obecné rovině. Chybí
více odborných prací, které by odrážely nové tendence pohledu na věc v zahraničí.
Proto se domnívám, že by bylo možné vycházet z poměrně podrobných
studií o šikaně ve školách, vyhledat společné i rozdílné prvky s rasovou
diskriminací a začlenit tak do vzdělávání budoucích pedagogů i informace
a odborné rady pro praxi, jak se zachovat a co dělat v případě, že se
ve třídě objeví náznaky rasové diskriminace. Také je důležité, aby učitel
uměl rozlišit mezi šikanou a rasovou diskriminací.
Šikana se ve školním prostředí (ale i v jakémkoli
jiné dětském kolektivu) má tendenci skoro vždy projevit. Je tomu tak už v předškolních
zařízeních. Je důležité, jak se pedagog zachová, pokud ji zjistí. Je důležité
předvést, že odlišnost (nejen rasová) nikoho nepředurčuje k méněcennosti
a k tomu, aby se k němu ostatní chovali nadřízeně. To jsou vlastně
projevy jakéhokoli diskriminačního chování. Oběti šikany jsou často právě
děti jiné barvy pleti, jiné národnosti…Mají jiné zvyky, jinak se chovají,
a právě proto jsou často terčem pro agresivní jedince. Ale rasové násilí
nemusí být vždy označeno jako šikana a naopak šikanovány mohou být i české
bílé děti, které se odlišují například svými vlastnostmi, schopnostmi.
Jde ale o dva velmi blízké jevy, kdy jeden může přerůst v druhý. Děti
většinou mají tendenci z kolektivu vytlačovat a izolovat slabší
jedince, či ty, které jsou „v něčem jiné“. Někdy si, hlavně v nižším
věku, nespojují své chování s chováním rasistickým, ale je pravděpodobné,
že pokud by se tomu nechal volný průběh, jistě by se u takových jedinců
posílili sklony k xenofobnímu až rasistickému chování
a byla by snazší mobilizace těchto jedinců některými extrémistickými
hnutími jako např. skinheads. U dětí se musí vypěstovat povědomí, že
toto chování je nepřípustné, nenormální
a společnost ho netoleruje a trestá ty, kteří se tak chovají.
Výraz šikana pochází z francouzského la
chicane – pronásledování, týrání, obtěžování, sužování.
Jde tedy o opakující se pronásledování, obtěžování a týrání
jednotlivce jiným jednotlivcem či skupinou. Za šikanu lze rovněž považovat
opakované slovní útoky – posměšky, nadávky na adresu samotné oběti,
její rodiny atd. Uvedené příklady bychom mohli nazvat šikanou přímou.
Mezi dětmi, zejména mezi děvčaty, a ve velké míře i mezi dospělými
pak ještě existuje šikana nepřímá. Projevuje se drobnými naschvály,
ignorováním, jedovatými poznámkami. Oba druhy šikany se často vyskytují
současně. Jejich výsledkem je narušení psychického zdraví a
izolace šikanovaného od kolektivu.
K šikanování ve škole dochází jednak v ústraní,
kde je přítomen agresor nebo skupinka agresorů a oběť, častěji k ní
však dochází přímo ve třídě
za přítomnosti ostatních spolužáků. Ti ve většině případů oběti
nepomohou - často je jim jednání agresorů lhostejné, oběť je jim
nesympatická, mají strach, aby se sami nestali obětí šikany. Není výjimkou,
že se šikanou spolužáka ostatní dokonce baví. O asymetrickou agresi
jde, pokud agresoři působí ve skupině.
Příčiny
šikany jsou různé: Jedním z nich je například vliv výchovy s genderovými
stereotypy, která nutí aby dívka byla jemná a chlapec tvrdý, drsný, který
se umí prát (což je nejsnazší předvést na někom slabším, nebo na někom
kdo se nemůže bránit). Dalším motivem šikany je touha po moci. Touha ovládat
jiné pro uspokojení vlastních potřeb – zmocnit se věci, vynutit si výhody
či služby. Někdy se k touze po moci přidává ještě motiv krutosti
– potěšení z utrpení druhého.
Důležitou
roli také hraje zvědavost. Touha poznat chování druhého když má strach,
když je mu působena bolest, ponížení. Se zvědavostí bezprostředně
souvisí touha po stále více vzrušujících zážitcích, touha po senzaci -
typický jev dnešní společnosti.
Kdo
jsou protagonisté šikany? Jde většinou o nadprůměrně tělesně zdatné
jedince, silné a obratné, a to zejména u chlapců. Pokud jde o duševní
vlastnosti, je třeba velmi vyvrátit rozšířený omyl, že typický agresor
si šikanou kompenzuje mindrák, že je navenek tvrdý, protože trpí pocitem méněcennosti,
cítí se nešťastný. Těchto „úzkostných
agresorů“ je max. pětina. Šikany se totiž dopouštějí zejména
sebejistí chlapci a dívky. Jejich duševní vývoj byl v mnoha případech
poškozen právě nevhodnou výchovou. Je
pro ně typická touha dominovat, ovládat druhé, prosazovat se za každou
cenu. Také je u nich typický sklon vidět agresi proti sobě i tam kde není.
Oběti
šikany jsou na tom tělesně většinou opačně než agresoři. Jde o slabší,
neobratné jedince neschopné se
ubránit fyzickému napadení. Záminkou pro jejich napadení může být
vzhledová odlišnost, nedostatek půvabu, obezita, rasová odlišnost atd. Po
psychické stránce je typická oběť tichá, plachá a citlivá osobnost. Mívá
nízké sebevědomí, submisivně se podřizuje. Na běžné škádlení reaguje
tak, že se stáhne, nebo naopak reaguje přehnaně impulsivně a ztrácí
sebekontrolu, čímž poskytuje přihlížejícím zábavu. Oběť také mívá
velmi často odmítavý postoj ke rvavým sportům (k hokeji, fotbalu, boxu…).
Zvláštní skupinu tvoří oběti, které jsou sami agresorem. Účastní se šikanování
jiných, často ve skupině. Takové děti jsou v kolektivy výrazně neoblíbené.
I
z rasově zabarvených útoků lze vyčíst shodné rysy, jaké jsem právě
popsala u obětí i agresorů a důvody agrese. Oběti jsou často děti, nebo
jiní slabší jedinci. Platí zde i charakteristiky agresorů, kteří si
dokazují svou sílu a většinou útočí ve skupinách, kdy si jsou jistí svým
vítězstvím. Násilí dětí v podobě šikany je možné považovat za
určité projevy přirozených vlastností a pudů člověka v kolektivu,
tedy v konkurenci, kdy si dokazuje svou sílu, ale v pozdějším věku
je toto chování nutné důmyslněji legitimizovat. Když by mladík pobodal
malé bílé dítě, byl by považován za psychopata. Pokud si ale svůj čin
ospravedlní nějakou „vyšší myšlenkou, principem“ např. o čisté
rase, o bílém národě…a pobodá dítě jiné barvy pleti, pak se o něm
alespoň v jeho referenční skupině, ke které se hlásí jejíž názor
je pro něj důležitý, mluví jako o hrdinovi, který učinil něco pro
„svatou věc“. (I v desateru skinheads se píše o tom, že mají vzetí
do vazby za rasové motivovaný čin brát jako součást oběti pro „obecné
dobro“, které hlásají.) Myslím, že šikana a rasově zabarvené útoky
mají mnoho společných prvků a pokud se bude proti šikaně obecně
pedagogicky zasahovat, pak myslím, že děti budou v pozdějším věku více
připravené čelit tomu, aby nepodléhali obecně různým ideologickým tlakům
ve společnosti.
Pokud
se podíváme na přímé znaky šikany, jsou velmi podobné projevům rasismu a
rasově motivovaným útokům: posměch,
pokořující přezdívka, hrubé žerty, kritika ze strany agresorů, nepřátelský,
pohrdavý tón řeči, dále pak příkazy od jiných dětí, které oběť plní
a strkání se, rvačky, kde je oběť výrazně slabší než agresor apod.
Jsou ovšem také nepřímé znaky šikany, které ale asi nelze vždy zařadit
mezi přímé projevy rasismu např. do týmových her bývá voleno do družstva
jako poslední atd., ale lze i toto chování označit jako nepřímý rasismus.
Šikaně
lze nejlépe předejít vhodnou prevencí: zaměstnat potencionálního agresora
činností, pokud možno ho za odvedenou práci pochválit,
učit děti sociálním dovednostem, povzbuzovat empatii, posilovat ve třídě
a ve škole demokracii (ptát se dětí na jejich názory a přání, diskutovat
s nimi, učit se toleranci k odlišným názorům, otevřeně
informovat rodiče o problémech školy, událostech, chybách a problémech ke
kterým došlo atd.) Myslím, že tato pravidla se také slučují s podporou
interkulturní výchovy ve třídě, ve škole.
Pokud
prevence šikany selže, je třeba proti šikanování rychle zakročit. Je třeba,
aby pedagog řádně promluvil s agresory a se svědky šikany. Žádáme
vysvětlení rozporů mezi jednotlivými výpověďmi. K tomu je třeba
dobré pedagogické zkušenosti a citu vyučujícího. Pokud se podaří
agresora odhalit, je třeba uchránit oběť před možnou pomstou a agresora
potrestat. Důležité je, aby trest nebyl vykonán před třídou. Takový
postup má za následek vzdorný postoj, který vyřešení situace značně ztěžuje.
Možné sankce vůči agresorovi jsou například: ústní domluva, pokárání,
vyjádření zklamání, oznámení přestupku rodičům, oficiální stížnost
řediteli, oznámení prohřešku osobě, na které dítěti záleží – trenér,
vedoucí, vyloučení z akce na kterou se dítě těší, oznámení na
policii, vyloučení ze školy, umístění v diagnostickém ústavu…poslední
případy jsou až extrémní, většinou pomohou nižší tresty, ale je důležité,
aby dítě vědělo, že jeho jednání je neodpustitelné, trestné a ve společnosti
odsuzované.
Nyní
bych se chtěla zaměřit na jednotlivé stupně našeho vzdělávacího sytému:
Mateřské
školy
Vznesla jsem dotaz ke své matce, která je učitelkou
v mateřské škole, zda se s projevy rasismu a diskriminace můžeme
setkat již u dětí předškolního věku. Velmi mě překvapila její kladná
odpověď. Jedná se hlavně o konfrontaci českých dětí s rómskými či
vietnamskými dětmi. Projevuje se to například odmítavým postoji bílých dětí
hrát si s dětmi, které jsou jiné například, protože smrdí, nejsou
upravené, špatně se vyjadřují atd. U dětí takového nízkého věku spíše
nejde o vědomý rasismus založený na osobní nesnášenlivosti nějaké
skupiny obyvatel, ale jejich chování většinou odráží názorové klima v rodině.
Zde je nutný zásah pedagoga již v raném stádiu. Měl by vysvětlit dětem,
že jejich chování je nesprávné a již v tomto věku je možné si s dětmi
povídat na téma různých rozdílů mezi kulturami. Je bohužel častým
jevem, že pokud je učitel/ka sám/sama netolerantní k menšinám, tak
toto chování přehlíží a tím ho nepřímo podporuje. To pak může vést
na základní škole a výše právě k formám šikany a rasově podmíněným
útokům. Už na tomto nízkém stupni vzdělávacího systému se vyskytuje zamítnutí
přijetí dítěte z důvodu, že patří k nějaké menšině (opět
nejčastěji se jedná o Rómy) například proto, že se řiditelka obává, že
rodiče nebudou platit, či s nimi budou jiné problémy. Jde o chování
nezákonné, ale odůvodní se například tím, že ve školce již nemají místo
apod. S tímto odmítavým postojem se pak menšinové děti setkávají
nejen ve školství, ale ještě častěji při hledání zaměstnání.
Pokud
sledujeme statistiky, můžeme zjistit, že čím vyšší třída, tak tím méně
Rómů v nich najdeme. Jak je již výše zmíněno, přístup Rómských dětí
k učení a ke vzdělávání je odlišný, a proto jsme svědky
toho, že jsou často „odklízeny“ jako nepřizpůsobiví jedinci do zvláštních
škol. Pokud na „normální“ škole vydrží, pak jsou často právě oběti
šikany, která může přerůst v rasistické chování ze strany jeho spolužáků.
Rómské dítě, pokud nechce do zvláštní školy, musí projevit větší úsilí
při učení, ale také to musí být silná osobnost, aby se nestala právě
terčem šikany. Toto nebezpečí vnímá
i mnoho Rómských rodičů. Tak se v mnoha případech stává, že jim
nevadí (naopak si to často přejí), že jejich děti chodí do zvláštní školy.
Rodičům připadá, že jejich dítě tu bude více v bezpečí, „mezi
svými“, bude méně vystaveno nebezpečí rasové diskriminace. Také je možné
setkat se s názorem některých Rómů, že když do zvláštní školy
chodili oni, nevidí důvod, proč by tam měly chodit jejich děti. Tyto názory
jsou samozřejmě ovlivněné klimatem ve většinové společnosti, která Rómům
nedává mnoho šancí své vzdělání zúročit. Pokud by se tato situace změnila,
pak by bylo asi snadnější motivovat některé Rómské rodiče, aby netrvali
na tom, aby jejich dítě zvláštní školu navštěvovalo. Je samozřejmě také
nutné brát na zřetel, že mnoho
rómských dětí se do zvláštních škol nedostane na přání svých rodičů,
ale je tam automaticky zařazeno.
Sice podle vstupních testů, ale bez ohledu na rodinné zázemí a možnosti
rozvoje potenciálu dítěte.
Stále
častějším jevem jsou na našich školách vietnamské děti, které jsou však
přijímány učiteli i spolužáky více pozitivně. Což je dané jejich
podobným přístupem ke vzdělání. V jejich kultuře se učitelé vždy
těšili úctě a obecně se úcta ke starším projevuje poslušností. To se
slučuje i s kulturou našeho vzdělávání. U Rómů, kde je jejich
rodina, společenství silně hierarchizováno, se také starší těší úctě,
ale projevy jsou odlišné například v tom, že po nich nikdo z dospělých
doma nechce, aby určitou dobu seděli a byli zticha.
Tato
problematika je zatím spíše okrajová, protože odsunem většiny Rómů (až
80%) do zvláštních škol se výrazně snižují jejich šance na přijmutí
na vyšší stupeň. Rómové, kteří vystudují střední školu, navíc s maturitou,
jsou u nás spíše raritou. Je asi nejprve nutné provést reformy na základní
škole. Je ale otázka zda chceme Rómům uchovat jejich kulturu a pochopit
jejich odlišný životní styl a pomáhat nalézt střední cestu, jak toto
spojit s našim systémem, či zda je budeme nutit (jeden z nejsilnějších
prostředků je právě vzdělávací systém), aby přijali kulturu většinové
společnosti.
Když jsem zpracovávala referát o rasové
diskriminaci zaměstnanců a studentů na vysokým školách ve Velké Británii,
musela jsem si uvědomit a uznat fakt, jak jsme na tom v Čechách špatně,
když jinde mluví o diskriminaci na universitách a my řešíme, zda je Róm
schopen dostudovat základní školu. I přes tento do očí bijící příklad,
někteří politici (zastupující část společnosti) tvrdí, že rasová
diskriminace u nás není. Je ale dobré znamení, že se o věci již diskutuje
v odborných kruzích. Podkladem mi byl sborník příspěvků Rómové a
university (J.Balvín, G.Švejda), kde se na toto téma vedly diskuse. I zde se
objevily stálé spory o prosazování afirmativní akce. Již dnes samozřejmě
na universitách několik Rómů studuje, ale jde o malý počet jednotlivců. Většinou
studují romistiku, rómštinu, rómskou kulturu či pedagogickou přípravu pro
výuku rómských žáků. Chybí ovšem například studenti žurnalistiky
(silný vliv médií může ovlivnit postoje veřejnosti). Karlova universita
například navrhla řešení přístupu Rómů na university, kde by byli začleněni
při pomaturitních kursech, které připravují na VŠ, zařazeni do skupin
zahraničních studentů (nevím, zda to je kvůli jazyku, ale myslím, že
pokud by prošli až střední školou, pak by tento problém měli mít již
stejně vyřešený?), nebo by vytvořili skupinu vlastní, přičemž by byla
snaha o bezplatnost této služby…Jde o první teoretické návrhy, ale je důležité,
že se o tématu začalo vůbec diskutovat.
Závěr
Myslím,
že problematika diskriminace, intolerance a rasismu se neustále vyvíjí a je
obtížné ji popisovat, protože každý má jiný pohled na věc, zvláště
je-li podpořen nějakými zkušenostmi a kontaktem s menšinami. O tom
jasně hovoří výsledky výzkumů, které na téma rasismus v naší
společnosti byly provedeny. Lidé o sobě tvrdí, že rasisti nejsou, ale v praxi
se ukáže, že nedokáží tolerovat jiný způsob života jiných. Lidé se v dotaznících
kladně vyjadřovali k např. černochům, ale k Rómům se vyjádřili
záporně. Myslím, že v zemích, kde mnoho Rómů nežije a problémy tam
s nimi nejsou, by se k nim také vyjádřili jako k menšině,
kterou akceptují, a naopak nevím kolik Američanů by se vyjádřilo o
bezproblémovosti černochů. Neplatí to samozřejmě vždy zcela, ale lidé v hodnocení
soužití většiny a menšin vycházejí nejvíce z vlastních zkušeností
či ze zkušeností blízkých lidí. Do výsledků dotazníku se promítá
kvalita odpovědi, které odráží převážně osobní zkušenost dotazovaného
než vnímání složité celkové situace v celé společnosti. Většina
obyvatel odsuzuje rasismus, hnutí skinheads…apod., ale je to do té doby,
dokud se nedostanou do přímé konfrontace s někým, kdo je odlišný.
Pokud mají negativní zkušenost, stanou se z většiny hned radikálně
jednající, někdy rasisticky jednající, kteří se neptají po příčinách
a původu odlišného jednání, často to totiž ani slyšet nechtějí a je
jistě jednodušší někoho zavřít do vězení než pátrat po příčinách
problému a snažit se je řešit. Opravdu si myslím, že možnost obratu v myšlení
lidí by měla iniciovat hlavně škola a také média. Ale v médiích by
už měli pracovat právě ti, kteří prošli moderním vzdělávacím
procesem, který učí lidi toleranci a hledání kompromisů. To, že toto
nejsou jen fráze jistě dokázal smutný pohled na New York letos v září.
Použitá
literatura
Balvín, J. 1999. Rómové
a university. Ústí nad Labem: Hnutí R.
Laubeova, L. 2000. The role of Education in Preventing Ethnic Conflicts: The Case of Roma
in the Czech Reublic. Cambridge: University of Cambridge.
Průcha, J. 2001. Multikulturní
výchova. Teorie-praxe-výzkum. Praha: ISV nakladatelství.
Pitra, J. 2001. Šikana-seminární
práce. Technická universita Liberec.
Šišková, T. 1998. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál.
The European Roma Right Center 1999. E. Remedy. Roma Schools for the Menthally Handicapped in the Czech Republic. Budapest: Country Report Series